Hjälp och information

Hjälp och information

Hjälp:

1. Materialinformation

2. Så här gör jag för att lägga in en order i butiken

3. Specialbeställningar

1. Materialinformation

Silverplätterat
Silverplätterat är metall med ett tunt överdrag av silver. Silverplätterat är inte lika tåligt som äkta silver, och plätteringen kan nötas bort med tiden. Vilken metall som finns under plätteringen varierar, men koppar är vanligt.

Tibetsilver
Tibetsilver innehåller inget äkta silver, utan är en benämning på en silver- eller metallfärgad smyckesdel. Förväxlas ibland med silverplätterat.

Sterlingsilver 925
Sterlingsilver 925 är en legering innehåller minst 925 tusendelar rent silver. Rent silver, s k fin-silver, är för mjukt för att tillverka smycken och saker av.

Halvädelstenar
Halvädelstenar har ofta många olika namn, och ibland används av tillverkare traditionella namn. Tex blandas ofta jade och serpentin ihop. Zoë's gör sitt bästa för att använda det namn som är mest korrekt för varje sten. Tips och bra information om halvädelstenar finner ni här.
Det finns även konstgjorda halvädelstenar, där man skapat stenpärlor med hjälp av olika mineraler. Pärlorna ser och känns precis som stenar, men är konstruerade av människor. Dessa benämns alltid som rec (förkortning av "reconstituted") eller konstgjorda i vår butik.

2. Så här gör du för att lägga en order på vår sida:

Registrera dig som kund:
Du börjar helt enkelt med att registrera dig som ny kund om det är första gången du handlar hos Zoë's. Ditt användarnamn består av din e-mailadress och lösenordet som du väljer själv. Om du glömmer bort ditt användarnamn eller lösenord kan du maila till Zoë's så får du informationen från oss på nytt.

Göra en beställning:
För att göra en beställning måste du vara inloggad. Du lägger de produkter du vill ha i din Varukorg. Vill du ändra i den i efterhand kan du ändra i Varukorgen med hjälp av knappen Uppdatera. Produkterna du lägger i din varukorg när inloggad kommer finnas kvar varje gång du besöker oss, tills du antingen tar bort dem eller slutför en beställning.

Slutföra köpet:
När du har handlat färdigt i butiken trycker du på knappen Till Kassan. Där kan du lägga till ett meddelande till Zoë's om du vill. För närvarande kan du välja att betala din order via Swish, banköverföring eller via PayPal.

Betalning:
I kassan väljer du om du vill betala via Swish, banköverföring eller PayPal. Väljer du PayPal slussas du till betalningssidan direkt. Väljer du Swish eller baköverföring går du själv in på din internetbank eller Swish så fort beställningen gjorts och betalar in totalsumman (varor + eventuell frakt) till oss. Glöm då inte att ange beställningsnummer och namn vid betalningen!
Banköverföring: ICA-banken 9271-236 101 6 (fyra första clearingnummer) Emma Anstey
Swish: 073-7279720 Emma Anstey

Orderstatus:
Du kan hela tiden följa din order på vår hemsida genom att logga in och klicka på din order. Statusen ändras från mottagen till betald till levererad vartefter din order behandlas. Du får även ett e-postmeddelande till den e-post du anmäler till Sirlig pärlor när statusen på din order förändras.

Har du några frågor är du mycket välkommen att maila Zoë's och fråga.

3. Specialbeställningar
Har du speciella önskemål kring utseende, färg eller storlek på ditt smycke? Hittar du ett par örhängen och önskar matchande halsband? Eller vill du ha en personlig namntag? Vi gör vårt bästa för att skapa ett personligt smycke för just dig. Hör av dig via e-post med dina önskemål!

Continue